Egzekucja Ruhollaha Zama - irańskie ministerstwo spraw zagranicznych wezwało niemieckiego ambasadora

  • Unia Europejska (UE) i rząd francuski wydały w sobotę (12 grudnia) odrębne oświadczenia potępiające egzekucję Ruhollaha Zam, założyciela i dyrektora kanału Amnnews Telegram.
  • Francuski rząd nazwał egzekucję pana Zama „barbarzyńską” i sprzeczną z międzynarodowymi zobowiązaniami Iranu.
  • „Jesteśmy zszokowani okolicznościami skazania, w szczególności wcześniejszym porwaniem z zagranicy” - poinformowało niemieckie MSZ.

Ambasador Niemiec, Urzędujący Przewodniczący Unii Europejskiej, został wezwany do irańskiego MSZ w imieniu Unii i została poinformowana o „zakresie protestu przez Zastępcę Sekretarza Generalnego i Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Zagranicznych na Europę”.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Iranu wezwało ambasadora Niemiec w odpowiedzi na oświadczenie UE potępiające egzekucję irańskiego dziennikarza Ruhollaha Zama.

Szef francuskiej ambasady w Teheran ma również zostać wezwany do Ministerstwa Spraw Zagranicznych „po wystąpieniu interwencji francuskiego MSZ” w sprawie egzekucji Ruhollaha Zama, podała państwowa agencja informacyjna IRNA.

Ruhollah Zam był irańskim aktywistą i dziennikarzem. Najbardziej znany był z prowadzenia kanału Telegram o nazwie „Amadnews”, który założył w 2015 roku. Zam odegrał ważną rolę w irańskich protestach w latach 2017–18, podczas których poświęcił szczególną uwagę.

Unia Europejska (UE) i rząd francuski wydały w sobotę (12 grudnia) odrębne oświadczenia potępiające wykonanie Ruhollah Zam, założyciel i dyrektor kanału Amnnews Telegram. Unia Europejska (UE) potępiła karę śmierci „w najostrzejszych możliwych słowach” i powtórzyła swój sprzeciw wobec kary śmierci „w każdych okolicznościach”.

W oświadczeniu wezwano irańskich urzędników do „zapewnienia oskarżonych prawa do rzetelnego procesu i zaprzestania wykorzystywania telewizyjnych zeznań w celu udowodnienia ich winy”. W innych oświadczeniach rząd francuski nazwał egzekucję pana Zama „barbarzyńską” i sprzeczną z międzynarodowymi zobowiązaniami Iranu.

„Jesteśmy zszokowani okolicznościami skazania, w szczególności wcześniejszym porwaniem z zagranicy” - poinformowało niemieckie MSZ.

Francuskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych stwierdziło, że kraj „potępia w najostrzejszych słowach to rażące naruszenie wolności wypowiedzi i prasy w Iranie”.

Witryna i kanał Amnnews, którego założycielem został stracony, Rohullah Zam, zasłynął z publikowania pewnych wiadomości, które wydawały się być przekazywane przez wpływowe osoby w rządzie. Część z tych wiadomości została później potwierdzona przez oficjalne media lub władze Iranu, a część zaprzeczyła.

Jedną z głównych kwestii niepokojących irańskich urzędników bezpieczeństwa był wysoki wskaźnik penetracji Telegramu Amnnews podczas demonstracji w styczniu 2017 r., Który stopniowo zwiększał liczbę widzów grupy do ponad miliona.

Flaga Iranu

Niektóre wiadomości na tym kanale, w tym kwestia Mirtahera, zastępstwa przywódcy Islamskiej Republiki ajatollaha Chameneiego, nie były tematem, na który nie ma żadnych dowodów.

Niektórzy wierzyli, że Ruhollah Zam rozpowszechnił wiadomość, wiedząc, że myli się, jeśli chodzi o wojnę psychologiczną. Niektórzy argumentowali, że agencje bezpieczeństwa dostarczają kanałowi informacje z dowolnego powodu, aby osiągnąć swoje cele i unieważnić je. Wiadomość ta pozostawiła też Zam'a praktycznie sam na sam wśród działaczy politycznych we Francji.

W międzyczasie krewni Akbara Hashemi Rafsanjaniego i Hassana Rouhaniego, a także krewni Mahmuda Ahmadineżada zostali oskarżeni o udzielenie informacji Ruhollahowi Zamowi. Hassan Abbasi, kontrowersyjny konserwatywny mówca Mahmoud Alavi, minister informacji wspierający Mdnyvz, oskarżył zarzuty o skazanie go na więzienie.

Amad News opublikował materiał i film, w którym sędzia Abolghasem Salavati, sędzia Sądu Rewolucyjnego, został oskarżony o korupcję moralną. Osoba, która ostatecznie została sędzią rozpatrującym sprawę. I to sprawiło, że prawnicy kwestionowali zakres, w jakim jego wyrok śmierci był oparty na osobistej urazie.

Ten raport dotyczy listy kontrowersyjnych wiadomości o Amnnews, które jakiś czas później znalazły odzwierciedlenie w innych mediach i spowodowały reakcję przedstawicieli Republiki Islamskiej.

[bsa_pro_ad_space id = 4]

Doris Mkwaya

Jestem dziennikarzem z ponad X-letnim doświadczeniem jako reporter, autor, redaktor i wykładowca dziennikarstwa. „Pracowałem jako reporter, redaktor i wykładowca dziennikarstwa i jestem bardzo entuzjastycznie nastawiony do wnoszenia tego, czego się nauczyłem ta strona.  

Dodaj komentarz